Innovatie en Hyves, wat kunnen we er van leren?

Hyves was tot enkele jaren geleden niet weg te denken. Echter door overname van de TMG en concurrentie van Facebook bestaat het grootste Nederlandse sociale media platform niet meer. Dat is jammer, echter kunnen we ons afvragen wat we wél kunnen leren van Hyves op innovatiegebied.

Hyves en Innovatie

Een van de belangrijkste drivers van innovatie bij hyves was het motto: Release early and release often and listen to your customers. Veel organisaties gaan bij een innovatie traject direct voor de zogenaamde ‘homerun’ en verwachten dat een innovatie op korte termijn veel waarde op gaat leveren. Succesvolle productinnovatie is afhankelijk van een lange adem en het bijstellen van het product naar de wensen van de klant. Hyves deed dit met korte cycli zodat er nooit features ontwikkeld werden waar gebruikers niet op zaten te wachten.

Wat deed Hyves nog meer goed?

Naast dat Hyves in korte iterative cycli werkte zoals we dat tegenwoordig kennen bij scrum, had Hyves een growth engine. De growth engine bij Hyves was de automatische importatie van e-mail adressen van leden. Wanneer iemand lid werd van Hyves werd er automatisch een uitnodiging gestuurd naar alle contacten van het mail systeem zoals Hotmail. Op deze manier verspreidde Hyves zich als een olievlek over Nederland en daar buiten. Dit ging op een gegeven moment zo snel dat men het effect er van niet meer aan kon en het uit zette. Kortom, een goede growth engine is een sleutel tot succes van innovatie.

Waarom mislukte Hyves dan toch?

Zoals eerder geschreven, Hyves bestaat niet meer. De concurrentie met Facebook was te groot alhoewel Hyves het in Nederland erg lang vol hield ten op zichte van andere social media platformen. Een van de sleutel keuzes van Facebook was het open stellen van hun platform voor andere ontwikkelaars. Zij konden hun spelletjes binnen Facebook maken wat ervoor zorgt dat ze direct beschikking hadden tot honderduizenden extra ontwikkelaars.  Wil je meer lezen over de Hyves Case? Check dat het volledige artikel over Hyves en Innovatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *