De beste zoekwoorden bepalen doe je zo

Bij een goed online marketing plan horen goede zoekwoorden. Met welke zoekwoorden ga je de meeste klanten binnenhalen. Om een volledige zoekwoorden lijst te hebben moet je een aantal stappen doorlopen.

Wat wilt de zoeker?

Begin bij het begin. Verplaats je in de zoeker en bedenk wat jij zou intypen wanneer je op zoek bent naar jouw product. Je hebt nu een mooie basis voor het maken van een goede zoekwoorden lijst. Het is zeer belangrijk om verder te gaan met onderzoeken. Jouw gedachtegang hoeft niet typerend te zijn voor het zoekgedrag van de doelgroep. Voor de zoekwoorden, die je tot nu toe hebt, is het belangrijk op het zoekvolume te bekijken. Dit kan in programma’s als Google Adwords. Kijk niet alleen naar losse woorden. Door de komst van voice search worden de zoekwoorden steeds langer.

Zoekvolume zegt niet alles

Staar je niet blind op de hoogte van het zoekvolume. Zoekwoorden met een hoog volume zijn niet altijd het beste. Deze zijn vaak erg algemeen. De kans dat de zoeker precies jou zoekt is dus klein. Ben jij bijvoorbeeld een schilder in Utrecht. Dan zal niet iedereen die “schilder” intypt jou nodig hebben. Het zoekwoord “binnen schilder Utrecht” zal een veel lager zoekvolume hebben, maar wel een hogere kans op een match.

Wat doet de concurrent?

Onderzoek altijd de zoekresultaten van de concurrentie. Wellicht kan je hier inspiratie aan opdoen. Daarnaast kan je precies zien op welke tak zij de meeste nadruk leggen. Wellicht kan jij een andere invalshoek nemen. Zo zal je sneller de eerste pagina bereiken.

Wat wilt Google?

Niet geheel onbelangrijk is Google. Zij plaatsen jou uiteindelijk op een bepaalde positie. Google stelt zoekwoorden voor aan de gebruikers om ervoor te zorgen dat zij optimaal geholpen kunnen worden. Deze voorgestelde opties staan altijd onderin de pagina. Google koppelt deze woorden blijkbaar aan jouw zoekwoord dus dan zou het dom zijn als jij dat niet doet.

Het samenstellen van zoekwoorden is iets wat zorgvuldig gedaan moet worden. Het zal je op lange termijn veel tijd besparen en je wordt zichtbaar op de woorden die er echt toe doen. Voor extra hulp kan je altijd een SEO bureau inschakelen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *